Filtry cząstek stałych pojawiły się w autach z silnikami turbo diesla jako efekt dbałości o środowisko kilka lat temu.
Pomijając wątpliwą skuteczność niektórych rozwiązań, okazało się ,że filtry te stały się udręką kierowców użytkujących samochody głównie w ruchu miejskim.
Dodatkowym problemem jest niska jakość paliwa co w sumie powoduje, że kierowcy samochodów wyposażonych w te urządzenia wielokrotnie częściej muszą odwiedzać serwisy narzekając na ciągłe zapychanie się filtra. Czasami faza regeneracji filtra przeprowadzana jest tak często, że dodatkowa dawka paliwa nie zostaje spalona i spływa do oleju pogarszając jego własności smarne co w konsekwencji może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
Objawy zapychania się filtra DPF,FAP
1 Ograniczenie mocy , co objawia się spadkiem prędkości maksymalnej
2 Zdecydowane pogorszenie przyspieszeń na niskich biegach /opóźniona reakcja na pedał gazu / zwiększenie tzw. turbo dziury.
3 Częste przechodzenie samochodu w tzw. tryb serwisowy czyli utrata mocy ,ograniczenie prędkości obrotowej silnika ,zapalenie się kontrolki .
1 • Zmiana sposobu użytkowania auta czyli:
1- tankowanie tylko na dobrych stacjach
2- unikanie jazd na krótkich odcinkach
3- nie obciążanie silnika poniżej obrotów pełnej wydajności turbiny czyli do 2000 obrotów delikatnie z gazem
4- co jakiś czas przejechać kilka km na niskim biegu 3 na obrotch 2500 - 3000 w celu oczyszczenia filtra
2• Wyłączenie programowe , mechaniczne i diagnostyczne usunięcie filtra cząstek stałych.
JAK TO ROBIMY
• Zaczynamy od testów diagnostycznych mających na celu sprawdzenie czy rzeczywiście filtr jest głównym powodem problemów z autem
• Seria testów na hamowni -sprawdzenie parametrów auta
• Z poziomu serwisowego urządzenia diagnostycznego przeprowadzamy wymuszone oczyszczenie filtra i wyzerowanie wartości napełnienia
• Programowe usunięcie filtra ze sterownika układu wtryskowego ECU
• Mechaniczne usuniecie polegające na wymontowaniu układu wydechowego z samochodu
• rozcięciu oryginalnej obudowy
• wyjęciu filtra i włożenie w jego miejsce elementu tłumiącego /strumienicy nadzwiekowej / wraz z konfuzorem .
• Pospawanie i zamontowanie calego układu wydechowego do auta
• I znów hamownia w celu sprawdzenia efektów .
• Jazda próbna z klientem .
CENNIK
• Elektroniczne usunięcie DPF/FAP 1000-1500 zł brutto.
• Mechaniczne usunięcie DPF/FAP 300 -500 zł brutto.
• PROMOCJA Elektroniczne usunięcie DPF/FAP wykonywane łącznie z chiptuningiem 50% normalnej ceny
Wszystko to trwa od 6 -8 godzin i dlatego najlepiej zostawić samochód i odebrać następnego dnia .
UWAGA
Należy zaznaczyć że w celu kompletnego usunięcia filtra należy przeprowadzić korekcje odczytu stanu napełnienia filtra która możliwa jest tylko z poziomu serwisowych urządzeń diagnostycznych .Jeżeli tego nie zrobimy to po kilkuset kilometrach pojawi się błąd i samochód może przejść w tryb awaryjny .Jako jedna z niewielu firm tuningowych w Polsce dysponujemy serwisowymi urządzeniami diagnostycznymi do większości marek samochodów .
Usunięcie obsługi FAP/DPF możliwe jest obecnie w prawie wszystkich modelach samochodów z grupy Volkswagen, BMW,Mercedes ,Fiat, Opel, Peugeot, Ford. Celowo nie podaje konkretnych modeli bo pracujemy nad tym aby ich ilość stale się zwiększała dlatego w razie wątpliwości prosimy o zapytanie telefoniczne: 0126447555 lub mailowe: tuning@godula.pl.
Autor: inż.Andrzej Godula