Akademia tuningu:

Działalność tuningowa pozornie bardzo opłacalna przyciąga jak muchy do …….. miodu…. ludzi którzy chcą na tym zarobić szybko duże pieniądze .
Jeszcze 10 czy 15 lat temu na rynku było tylko kilka firm zajmujących się tuningiem mechanicznym .

Pod koniec lat 90 do Polski dotarła moda na chiptuning /tuning chipowy/ i wtedy to pojawiły się firmy ukierunkowane tylko na tą część działalności tuningowej. Początki są zawsze trudne i kosztowne co powodowało że tylko kilka firm poważnie zajęło się tą działalnością .

W Krakowie oprócz nas zajęła się tym firma Vtech i wspólnie zaczęliśmy zdobywać wiedzę i urządzenia potrzebne by ją wykorzystać
Zainwestowaliśmy w zakup emulatorów, oprogramowań specjalistycznych i podjęliśmy współprace z firmami zachodnimi i powoli uczyliśmy się trudnej sztuki tuningu chipowego. Producenci samochodów broniąc się przed tą formą tuningu wymyślali coraz to lepsze zabezpieczenia głównie poprzez stosowania coraz trudniejszych algorytmów tzw. sum kontrolnych .
Wtedy powstały firmy zajmujące się tylko tworzeniem oprogramowania umożliwiającego dokonywanie bezpiecznej ingerencji w oprogramowanie sterownika samochodowego.Dla przykładu podam ,że jedna z najbardziej znanych tego typu firm , EVC udostępnia dla tunerów oprogramowanie posługujące się obecnie prawie 100 rodzajami sum kontrolnych .Niestety to wszystko kosztuje i aby obecnie poważnie zajmować się zmianami oprogramowań trzeba zainwestować ok. 30-40 tyś Euro w oprogramowania i co najmniej tyle samo w sprzęt diagnostyczny i hamownie .

Błyskawicznie rozwijający się rynek samochodów z silnikami TDI spowodował ze tuning chipowy stał się najtańszym sposobem poprawy parametrów samochodów .
W tych silnikach bez żadnej ingerencji w mechanikę można podnieść moc i moment o 20-30% za relatywnie niewielkie pieniądze zdecydowanie mniejsze niż w tuningu mechanicznym.
Niestety o ile podróbka tuningu mechanicznego wymaga wielu setek godzin pracy i jest praktycznie nieopłacalna to skopiowanie programu jest bardzo proste i każdy średnio inteligentny elektronik może to zrobić .
O ile ludzie zajmujący się nielegalnym kopiowaniem piosenek poza oczywistym kradzieżą nie są w stanie wyrządzić tym procederem szkody , to zupełnie inaczej ma się sprawa z tuningiem chipowym.
Dobry program robi się na hamowni i dopasowuje do stanu technicznego samochodu starając się aby był mocny ale i bezpieczny.

Przeciętnie zajmuje mi to kilka godzin i wymaga kilkunastu testów na hamowni i wielu na drodze .
Pomimo tego ze zrobiłem już tysiące programów do każdego następnego samochodu podchodzę z dużym skupieniem i nie staram się powielać starych rozwiązań .
Każdy samochód jest inny i nie ma na świecie programu indywidualnego zrobionego przeze mnie który pracuje w dwu różnych samochodach .

Niestety skopiowanie programu jest proste i może się zdarzyć że ktoś zacznie powielać moje rozwiązanie i stosować je w dziesiątkach samochodów .
Jeszcze gorzej jest jeżeli ktoś zacznie sam eksperymentować i stworzy cos co jest w stanie zniszczyć samochód .
Największym problemem są firmy które poza telefonem komórkowy i laptopem nie posiadają stałej siedziby i wgrywają programy np. za 500 zł z dojazdem do klienta .
Oczywiście jest to bez faktury , gwarancji i testów.
Jeżeli po takiej operacji cos się zepsuje to zostaje tylko przypomnieć sobie to stare przysłowie o Polaku i szkodzie, bo tamten miły facet z laptopem już zmienił komórkę i poluje na następnych .
Dlatego też mój apel do szukających tanich rozwiązań .
Zastanówcie się ile wart jest wasz samochód i ile można stracić na tanich rozwiązaniach .
CO TANIE TO DROGIE
Klienci o nas -kliknij tutajDla nas najważniejsze jest zadowolenie Klienta .
Godula Moto Sport
Autor: inż. Andrzej Godula
« Wróć do listy tematów