Instalacje gazowe - teoria


 Instalacje gazowe

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, którzy chcieli jeździć oszczędnie i dynamicznie, rozpoczęliśmy montaż  instalacji gazowych.

Ponieważ 99 % obecnie produkowanych samochodów benzynowych posiada sekwencyjny wtrysk paliwa  montujemy wyłącznie instalacje gazowe 4 generacji  .

Instalacje te są obecnie jedynym konstruktywnym rozwiązaniem przy zasilaniu gazem nowoczesnych samochodów, łącznie z turbodoładowanymi, w których właściciele chętnie  jeździli by znacznie oszczędniej bez straty mocy swych ukochanych stalowych rumaków .

Opis poszczególnych generacji systemów instalacji gazowych

I generacja są to instalacje mikserowe przewidziane do samochodów gaźnikowych, sterowane podciśnieniem z kolektora ssącego.

II generacja są to również instalacje mikserowe przeznaczone do samochodów z wtryskiem benzyny sterowane prostą elektroniką.

Podstawową wadą obu tych generacji jest konieczność stosowania miksera, czyli zwężki w układzie dolotowym oraz brak możliwości precyzyjnego sterowania zasilania gazem. Zmniejszenie średnicy dolotu spowodowane założeniem miksera powoduje wzrost oporów dolotu, co skutkuje dużymi stratami mocy silnika.
Jak dużo można stracić montując taką instalację do samochodu obrazuje następujący wykres BMW-gaz
Następna wada tych instalacji wynika z konieczności montażu miksera między filtrem powietrza a przepustnicą. Tak długa droga mieszanki od miksera od zaworów to duża ilość mieszanki podatnej na wybuch i zniszczenie elementów układu dolotowego (kolektor ssący, obudowa filtra). Efekty takich wybuchów uwidaczniają się szczególnie w samochodach nowoczesnych, w których zastosowano plastikowe kolektory ssące szczególnie podatne na zniszczenie.

W III generacji gaz jest podawany w sposób ciągły za pośrednictwem dysz wtryskowych bezpośrednio do kolektora ssącego, co praktycznie zapobiega wybuchom gazu. Wyeliminowanie miksera (zwężki) umożliwia zachowanie seryjnych parametrów silnika. Za dawkowanie gazu odpowiada sterownik z zaprogramowanymi mapami wtrysku gazu.
W IV generacji zamiast dysz zastosowano elektromagnetyczne wtryskiwacze. Kolejną innowacją w stosunku do systemów III generacji jest inny sposób sterowania. Sterownik systemu wtrysku gazu bazuje na czasach otwarcia wtryskiwaczy benzynowych co zwiększa jego ekonomikę i precyzję działania.
Instalacje V i VI generacji są to układy gdzie gaz jest wtryskiwany do silnika w stanie ciekłym .Pomimo niewątpliwych zalet, instalacje te są jeszcze  mało  popularne dlatego też nie będziemy ich omawiać w tej publikacji.

Co wybrać? Tanie czy dobre?

Z naszego doświadczenia wynika, że największe problemy z instalacjami gazowymi mają właściciele nowoczesnych samochodów, którzy zdecydowali się na założenie taniego systemu gazu niedostosowanego do poziomu komplikacji silnika.
Efektem pozornej oszczędności jest późniejszy wstręt do jazdy samochodem ze "spowalniaczem gazowym" lub wręcz uszkodzenie silnika a straty szybko mogą przerosnąć doraźną oszczędność.
Bardzo często otrzymujemy rozpaczliwe telefony od klientów którym własnie eksplodował kolektor i stoją gdzieś w leśnej głuszy oczekując na pomoc.
Reasumując -- systemy 1 i 2 generacji zalecane są do samochodów co najmnej 10-15 letnich i dla właścicieli którzy kochają ryzyko i noc spędzona pośród wilków nie jest da nich straszna.
Natomiast wszystkim tym którzy mają samochody których wartość przekracza 20000 zł oraz cenią sobie wygodę ekspolatacji oraz bezstresową jazdę polecamy instalacje 4 generacji.

Dokonując analizy rozwiązań znajdujących się na rynku wybraliśmy dwa systemy wtrysku gazu IV generacji najlepiej nadające się do zastosowania  Są to OMEGAS firmy Landi Renzo oraz Smart produkowany przez Lovato. Instalacje tych firm posiadają homologację Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej wydaną na podstawie pozytywnej oceny technicznej, wydanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Pozwala to na bezpieczne i w pełni legalne użytkowanie.

Systemy wtrysku gazu obu tych firm działają na podobnej zasadzie, którą postaramy się możliwie przystępnie wytłumaczyć.

Podstawowe elementy systemu wtrysku gazu to:

Z butli paliwo w stanie ciekłym, poprzez filtry, dostaje się do reduktora, gdzie zostaje rozprężone i przechodzi w fazę lotną. Następnie gaz dostaje się do listwy wtryskiwaczy. Stamtąd jest wtryskiwany do kolektora dolotowego zgodnie z sygnałami wysyłanymi przez sterownik instalacji gazowej.

Silnik zazwyczaj uruchamiany jest na benzynie, a przełączenie na gaz następuje automatycznie po osiągnięciu przez silnik zadanych w sterowniku temperatury, obrotów, itd... Jednocześnie odłączane są wtryskiwacze benzyny a ich funkcje przejmują wtryskiwacze gazowe. Na podstawie uzyskanych informacji o pracy wtryskiwacza benzyny dla danego cylindra, komputer gazu wyznacza czas otwarcia wtryskiwacza gazu dla tego samego cylindra. Reasumując komputer benzynowy ma zasadniczy wpływ na pracę silnika na gazie.

IV generacja systemów zasilania gazem tylko w minimalnym stopniu narusza oryginalny system zasilania na benzynę i wszystkie jego funkcje zostają zachowane, m.in.:

Najważniejszą czynnością, następującą podczas instalacji systemu wtryskowego jest jego precyzyjne zestrojenie do pracy przy różnych obciążeniach, temperaturach, itp... Aby tego dokonać niezbędna jest fachowa wiedza i długotrwała analiza stanów przejściowych dokonywana na hamowni obciążeniowej.
Dzięki temu, że gaz ma większą liczbę oktanową od benzyny, możliwe jest uzyskanie porównywalnych lub lepszych parametrów pracy na gazie niż przy zasilaniu benzyną.
Efekty możliwe do uzyskania, przy zastosowaniu narzędzi jakimi dysponujemy, są zbliżone do efektów tuningu chipowego. Aby w pełni zadowolić naszych klientów oferujemy więc nie tylko montaż gazu, ale i tuning samochodu zasilanego tym alternatywnym paliwem.
Dzięki indywidualnemu strojeniu na hamowni możemy, zgodnie z życzeniem klienta, ustalić parametry układu zasilania gazem kładąc nacisk na ekonomię użytkowania lub poprawę parametrów trakcyjnych samochodu

TAKIEGO PODEJŚCIA DO INSTALACJI GAZOWYCH NIE PREZENTUJE ŻADNA INNA FIRMA!


CENNIK instalacji gazowych     kliknij tutaj >>

Do góry