Pytania i odpowiedzi 1-20

Poprzednie : 1 - 20 21 - 40 41 - 60  


 

20. Czy sportowe wałki skracają żywotność silnika ?

19. Mam Fiata Brave 100 SX i jeżdżę na świecach Brisk (zwykłych). Zrobiłem na nich już 24 tyś km. Przyszedł czas na zmianę jakie Pan by polecał Brisk Racing, Premium ZC czy jeszcze inne ?

18. Jaki wpływ na pracę silnika ma układ recyrkulacji spalin. Czym grozi jego awaria oraz czy można używać silnik z odłączoną recykulacją ?

17. Jak zrobić tuning Skody Favorit 1.3 136L, dokładnie chodzi mi o gaźnik ?

16. Jaką przewagę ma silnik DOHC z dwoma wałkami, nad silnikiem z wałkiem w kadłubie. W Pana ofercie "rasowania" silników są silniki Łady, nie ma popularnych silników Poloneza. Czy jest to spowodowane tym iż silniki polonezowskie mają wał korbowy podparty tylko w trzech miejscach. Czy ma sens stosowanie magnetyzerów w silnikach zasilanych gazem. Jeżeli tak to jakiego typu. Czy jakość magnetyzera zależy od siły magnesu, czy raczej od jego kształtu i sposobu montażu ?

15. Posiadam Megane z silnikiem 1,9tdi jaki chip by Pan polecał, czy nie niszczy on silnika samochodu, przebieg samochodu to 60tys..., jaka jest cena takiego chipa ?

14. Jestem posiadaczem Pasata 1.8T rocznik 99 i chce sobie wzmocnić silnik do około 205 koni czy to będzie złe dla mojego silnika, który i tak jest już chyba mocno nadwerężony ?

13. Mam wielki problem. Kupiłem sobie Renault Clio 1.8 16V. Poprzedni właściciel chyba coś przedobrzył w zawieszeniu. Auto na dziurach podskakuje, a w koleinach po prostu nie da się utrzymać kierownicy. Na dziurach tył podskakuje i trzeba kontrować. Czy to może być wina sportowych sprężyn, a normalnych amortyzatorów, a może odwrotnie ? Co mam zamontować żeby było sportowo ale i bezpiecznie, po prostu żeby się dobrze trzymał "polskich" dróg ?

12. W jaki sposób, poza odczuciami kierowcy, sprawdza się faktyczny przyrost moc silnika ?

11. Zmieniłem CHIPA, ale teraz chciałbym poprawić głowicę i założyć wałek czy można to zrobić ?

10. W samochodzie marki .... zastosowałem szybki wałek rozrządu potem z kolegą splanowałem głowicę i ostatnio złożyłem CHIP. Porównywałem osiągi mojego auta i seryjnego i okazało się że seryjny jest lepszy ?

9. W moim CC900 nie ma obrotomierza i nigdy nie wiem na jakich obrotach jadę. Czy może Pan podać zależność pomiędzy obrotami a prędkością na poszczególnych biegach ?

8. Ostatnio pojawiło się wiele firm montujących turbiny co Pan o tym sadzi ?

7. Po przeczytaniu w miesięczniku "AUTO DZIŚ I JUTRO" Pańskiej dobrej opinii o filtrach stożkowych założyłem go do auta, ale poza zmianą dźwięku i gorszą pracą na niskich obrotach nie zauważyłem żadnego pozytywnego efektu ?

6. Czy jest prosty sposób na podniesienie mocy auta ?

5. Jak prawidłowo ustawić zapłon w POLONEZIE 1.5 (gaźnik, zapłon elektronik) - byłem w kilku zakładach i nikt nie potrafi ustawić zapłonu auto albo dzwoni przy obciążeniu albo źle przyspiesza ?

4. Założyłem wałek rozrządu firmy ABARTH do CC900 i wydaje mi się że auto chodzi gorzej niż na seryjnym ?

3. Dlaczego firmy produkujące samochody z silnikami TDI od razu nie zwiększają mocy w swoich wyrobach skoro niewielka przeróbka elektroniki powoduje zwyżkę mocy o 20-30% ?

2. Dlaczego samochody z silnikami diesla lepiej przyspieszają od samochodów z silnikami benzynowymi mimo że mają tą samą moc ?

1. Jaki wpływ na osiągi samochodu ma koło zamachowe i jak dużo można go toczyć ?


20. Czy sportowe wałki skracają żywotność silnika ? Nie ma możliwości aby dobrze odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Po pierwsze o jaki rodzaj wałka chodzi i przez jaką firmę wykonany. Ogólnie wałki rozrządu tzw. sportowe (szybkie) charakteryzują się większymi czasami otwarcia i większymi wzniosami. Konsekwencją takiego zaprojektowania krzywek zaworowych są większe przyspieszenia elementów układu zaworowego. Firmy sprzedające wałki dla zwykłych użytkowników dróg starają się aby ujemne skutki zastosowania takich wałków były minimalne np. poprzez proponowanie równoczesne wymiany sprężyn zaworowych, popychaczy, miseczek i zaworów. Źle zaprojektowany lub wykonany wałek rozrządu oprócz tego, że nie przyniesie spodziewanych korzyści może doprowadzić do błyskawicznego zniszczenia silnika.


19. Mam Fiata Brave 100 SX i jeżdżę na świecach Brisk (zwykłych). Zrobiłem na nich już 24 tyś km. Przyszedł czas na zmianę jakie Pan by polecał Brisk Racing, Premium ZC czy jeszcze inne ? Świece zapłonowe jako jeden z podstawowych elementów odpowiadających za poprawną pracę silnika muszą być po prostu dobre. Wpływ świec na moc silnika jest skokowy czyli mówiąc prosto na świecy dobrej jest 100% mocy, a zepsutej zawsze mniej, a nawet do 0 % jak nie pali. Nie istnieje nic takiego jak świeca TUNINGOWA czyli taka która w zauważalny sposób zwiększa moc silnika. Do sportu na całym świecie używa się świec NGK, ale nawet ta firma w swoich reklamach nie mówi nic o zwiększaniu mocy. Niestety wysoka jakość okupiona jest dużą ceną dlatego np. świece NGK z serii sport do samochodów turystycznych kosztują od 50 PLN do 150 PLN, a do samochodów np. F1 wielokrotnie więcej. Świece sportowe mają na ogół wyższą wartość cieplną odpowiednią do większych obciążeń silnika oraz co bardzo ważne większą odporność na tzw. zalanie. Dlatego też w przypadku samochodów seryjnych należy stosować świece zalecane przez producenta lub sportowe, o odpowiedniej wartości cieplnej.


18. Jaki wpływ na pracę silnika ma układ recyrkulacji spalin. Czym grozi jego awaria oraz czy można używać silnik z odłączoną recyrkulacją ? Układ recyrkulacji spalin jak sama nazwa wskazuje zmniejsza toksyczność spalin równocześnie niestety pogarszając moc. Zawory recyrkulacyjne sterowne są z głównego sterownika silnika i ich praca zależna jest od wielu parametrów takich jak obroty, obciążenie temperatura, uchylenie przepustnicy itd. Jako człowiek z dużą wyobraźnią mogę sobie wyobrazić tak wiele różnych uszkodzeń układu recyrkulacji, że nie jestem w stanie ich wszystkich opisać. Najlepiej używać silników ze sprawnymi wszystkim układami. Jako ciekawostkę mogę podać że w sporcie czasami używa się tych układów do wykonania podtrzymania turbiny.


17. Jak zrobić tuning Skody Favorit 1.3 136L, dokładnie chodzi mi o gaźnik ? Nie istnieje coś takiego jak tuning pojedynczego elementu silnika np. gaźnika. Tuning jest operacją kompletną wykonywana w celu poprawy parametrów technicznych silnika, zawieszeń itd. Zastosowanie np. gaźnika o większych przekrojach do silnika seryjnego lub źle zmodyfikowanego nie poprawi go lecz spowoduje zwiększenie zużycia paliwa i pogorszenie pracy silnika na niskich obrotach.


16. Jaką przewagę ma silnik DOHC z dwoma wałkami, nad silnikiem z wałkiem w kadłubie. W Pana ofercie "rasowania" silników są silniki Łady, nie ma popularnych silników Poloneza. Czy jest to spowodowane tym iż silniki polonezowskie mają wał korbowy podparty tylko w trzech miejscach. Czy ma sens stosowanie magnetyzerów w silnikach zasilanych gazem. Jeżeli tak to jakiego typu. Czy jakość magnetyzera zależy od siły magnesu, czy raczej od jego kształtu i sposobu montażu ? Silniki typu DOHC są z punktu widzenia konstruktorskiego rozwiązaniem ciekawym i dającym większe możliwości techniczne od silników SOHC lub OHV. Silniki ŁADA /SOHC/ są konstrukcją znacznie nowocześniejszą od silników POLONEZ /OHV/ i dzięki temu ich możliwości modyfikacji są znacznie większe. Na temat magnetyzerów się nie wypowiadam bo nie miałem możliwości ich zbadania. Wprawdzie zgłaszało się do nas wiele firm je sprzedających z prośba o testy, ale nasza odpowiedź mówiąca, że po testach wszelkie wyniki będą opublikowane powodowała, iż firmy natychmiast się wycofywały.


15. Posiadam Megane z silnikiem 1,9tdi jaki chip by Pan polecał, czy nie niszczy on silnika samochodu, przebieg samochodu to 60tys..., jaka jest cena takiego chipa ? Tuning silników TDI może być przeprowadzany co najmniej dwoma sposobami
1 - zmiana programy w sterowniku czyli tzw, CHIP TUNING
2 - zastosowanie sterownika dodatkowego temat ten jest obszernie wyjaśniony na stronie tuning turbo dieseli. Ceny chipów i sterowników dodatkowych wynosi około 2000 - 2500 PLN zależnie od firmy.


14. Jestem posiadaczem Pasata 1.8T rocznik 99 i chce sobie wzmocnić silnik do około 205 koni czy to będzie złe dla mojego silnika, który i tak jest już chyba mocno nadwyrężony ? Każda konstrukcja techniczna posiada tzw. zapas bezpieczeństwa który określa o ile możemy np. zwiększyć obciążenia bez skutków ujemnych dla danej konstrukcji. Zapas ten dla silników na ogół wynosi 10 - 20 % mocy podstawowej i nie ma obaw aby zwiększenie mocy w tym zakresie spowodowało skrócenie żywotności. To o czym mówię dotyczy przeróbek zrobionych w sposób profesjonalnych, bo niestety często w swojej praktyce zawodowej spotykam się z modyfikacjami które niewiele powiększają moc silnika natomiast skutecznie go niszczą. Dlatego też przy doborze firmy tuningowej powinniśmy sprawdzić jej wiarygodność i rzetelność szczególnie uczulam na firmy obiecujące olbrzymie moce za niewielkie pieniądze. Już tak jakoś się na świecie porobiło że nie ma nic za darmo, a już na pewno nie w branży motoryzacyjnej.


13. Mam wielki problem. Kupiłem sobie Renault Clio 1.8 16V. Poprzedni właściciel chyba coś przedobrzył w zawieszeniu. Auto na dziurach podskakuje, a w koleinach po prostu nie da się utrzymać kierownicy. Na dziurach tył podskakuje i trzeba kontrować. Czy to może być wina sportowych sprężyn, a normalnych amortyzatorów, a może odwrotnie ? Co mam zamontować żeby było sportowo ale i bezpiecznie, po prostu żeby się dobrze trzymał "polskich" dróg ? Dobór zawieszenia w samochodzie seryjnym jest kompromisem pomiędzy komfortem, a bezpieczeństwem. Nie znaczy to, że dokonując modyfikacji samemu nie można tak zepsuć zawieszenia że staje się niebezpieczne i niekomfortowe, tak jak w przypadku zakupionego przez Pana samochodu. Prawdopodobnie zastosowano zbyt twarde sprężyny. Moja rada - polega na przypomnieniu starego wierszyka z lat dzieciństwa - "murarz domy muruje, krawiec szyje ubrania" i tak powinno pozostać. Proponuje udać się samochodem do profesjonalnej firmy zajmującej się doborem zawieszeń (adresy w linkach).


12. W jaki sposób, poza odczuciami kierowcy, sprawdza się faktyczny przyrost moc silnika ? Odczucia kierowcy są na ogół (nie dotyczy kierowców sportowych) zupełnie błędne. Aby nie być gołosłownym: silniki z piękną płaską krzywą momentu są odbierane jako słabe, a silniki których charakterystyka jest bardzo zła czyli pracujące np. od 4000 obrotów jako doskonałe bo "kopią" na wysokich obrotach. Jest kilka metod pomiaru mocy lub jej porównań. Zaczynając od najdokładniejszych:
1 - hamownia silnikowa :
PLUSY - duża dokładność, odczyt wielu parametrów, łatwa możliwość wykonywania modyfikacji,
MINUSY - wymaga wymontowania silnika (duży koszt).
2 - hamownia podwoziowa :
PLUSY - krótki czas pomiaru (kila minut), możliwość określenia oporów toczenia,
MINUS - bada parametry na kołach czyli mniejsza dokładność przy określaniu parametrów silnika, każdy z elementów przenoszących moc powiększa błędy stałe i przypadkowe.
3 - badania trakcyjne :
PLUSY - proste urządzenia, krótki czas pomiaru, wyniki przemawiające do wyobraźni kierowców,
MINUSY - duże błędy, duży wpływ czynników zewnętrznych, niska powtarzalność wyników, trudności w znalezieniu miejsc do pomiarów.
4 - hamownie elektroniczne :
PLUSY - mało kosztowne proste urządzenia, łatwość wykonania pomiarów (np. na nieruchomym pojeździe),
MINUSY - mała dokładność, duża zależność od warunków zewnętrznych.
Większość poważnych firm tuningowych wykorzystuje na ogół kilka z tych metod równocześnie.


11. Zmieniłem CHIPA, ale teraz chciałbym poprawić głowicę i założyć wałek czy można to zrobić. Można tylko że niestety wybrał Pan odwrotną kolejność tuningowania. Zawsze zaczynamy od tuningu mechanicznego, a program czyli CHIP musi być dopasowany do wykonanych wcześniej przeróbek.


10. W samochodzie marki .... zastosowałem szybki wałek rozrządu potem z kolegą splanowałem głowicę i ostatnio złożyłem CHIP. Porównywałem osiągi mojego auta i seryjnego i okazało się że seryjny jest lepszy. Popełnił Pan typowy błąd zakładając że wszystkie modyfikację można robić w dowolnej kolejności i dowolny sposób. Kilka prostych porad. Po pierwsze musimy zdecydować czy tuningujemy auto sami czy korzystamy z firmy tuningowej. Szczerze odradzam wykonywanie tuningu nowoczesnych silników we własnym zakresie chyba że użyjemy tzw. KIT-ów czyli ZESTAWÓW TUNINGOWYCH do których dostaniemy dokładny opis sposobu montażu. Jeżeli zdecydujemy się powierzyć swoje ukochane auto firmie tuningowej musimy dokonać trudnego wyboru pośród setek /tysięcy/ istniejących na rynku. Proponuję zacząć od internetu obejrzeć wszystko co możliwe i odrzucić co niemożliwe /czyli firmy obiecujące cuda i to najczęściej prawie za darmo/. STARA PRAWDA DOBRE RZECZY KOSZTUJĄ. Następny etap selekcji to tzw. referencie czyli sprawdzenie komu firmy wykonuje przeróbki /najwyżej należy ocenić tuning samochodów startujących w zawodach sportowych/. Ostatnim etapem jest rozmowa z szefem /najlepiej równocześnie oglądając firmę - pracowników, wyposażenie/ podczas której ustalamy już konkrety czyli CO ZA ILE I DLACZEGO TAK DROGO. Pamiętajmy aby TUNEROWI dokładnie opisać do czego auto ma służyć /rajd, wyścig, dojazd do pracy, itd./ i wtedy powinien zaproponować najlepszą i OSTATECZNĄ WERSJĘ. Większość przeróbek jest nieodwracalna a późniejsze modernizacje powodują nieuzasadniony wzrost kosztów wynikający z powtarzania niektórych czynności. Przy odbiorze samochodu żądajmy wykresów obrazujących zmiany parametrów /moc, moment/ przed i po tuningu oraz dane z prób drogowych /0 - 100 km/h, 0 - 1 km, itd./.


9. W moim CC900 nie ma obrotomierza i nigdy nie wiem na jakich obrotach jadę. Czy może Pan podać zależność pomiędzy obrotami a prędkością na poszczególnych biegach. Tak oczywiście.




8. Ostatnio pojawiło się wiele firm montujących turbiny co Pan o tym sadzi. Różne formy doładowania silników zastosowane zostały w samochodach sportowych na początku XX wieku a zasada działania pomimo stałego udoskonalania ich konstrukcji pozostaje niezmieniona. Doładowanie ma za zadanie zwiększenie ilości mieszanki dostającej się do cylindrów. Wiele firm produkuje te same modele samochodów wyposażonych w silniki wolnossące i doładowane. Bardzo często zdarza się że konstruktorzy wykorzystują przy ich produkcji wiele wspólnych elementów, ale mimo to są to zupełnie inne silniki. Po pierwsze silniki doładowane mają zdecydowanie niższy stopień sprężania 7.5-8.5, wydajniejszy układ chłodzenia i wzmocnione elementy układu tłokowo-korbowego. Reasumując- bez ingerencji we wnętrze silnika można bezpiecznie montować takie układy doładowujące w których wartość ciśnienia doładowani nie przekracza 0.15 do 0.3 bara czyli dających 15% do 30% przyrost momentu. Stosowanie układów o dużym doładowaniu do seryjnych silników wolnossących jest absurdem technicznym i w konsekwencji spowoduje ich szybkie zniszczenie.


7. Po przeczytaniu w miesięczniku "AUTO DZIŚ I JUTRO" Pańskiej dobrej opinii o filtrach stożkowych założyłem go do auta, ale poza zmianą dźwięku i gorszą pracą na niskich obrotach nie zauważyłem żadnego pozytywnego efektu. Filtr stożkowy jest dobrym rozwiązaniem jeżeli jest poprawnie zamontowany.
1. Musi pobierać powietrze o możliwie niskiej temperaturze, czyli z zewnątrz auta.
2. Długość rury ssącej nie powinna ulec skróceniu. Jeżeli filtr został zamontowany bezpośrednio na układzie wtryskowym i pobiera gorące powietrze z komory silnika efekt jest dokładnie taki jak Pan zaobserwował.


6. Czy jest prosty sposób na podniesienie mocy auta. Kiedyś dawno temu przeczytałem w książce pioniera polskiego tuningu prof. KORDZIŃSKIEGO co należy zrobić aby silnik był mocny. Recepta jest prosta należy wziąć jak najwięcej mieszanki mocno sprężyć, zapalić i szybko wypuścić. Reguła ta obowiązuje do dzisiaj. Najprostszą możliwością jest obniżenie temperatury zasysanej mieszanki paliwowo - powietrznej. Jeżeli uda się nam ją obniżyć np. z 85 do 45 stopni Celsjusza to moc silnika wzrośnie o około 5%. Tyle teoria - teraz praktyka. Powietrze zasilające filtr powinno być jak najzimniejsze najlepiej pobierane nie z komory silnikowej tylko spod auta. Należy odłączyć układ podgrzewania kolektora ssącego, a najważniejsze obniżyć temperaturę cieczy chłodzącej stosując sportowe termostaty o temp. otwarcia 75 stopni Celsjusza. Efekt zdumiewający.


5. Jak prawidłowo ustawić zapłon w POLONEZIE 1.5 (gaźnik, zapłon elektronik) - byłem w kilku zakładach i nikt nie potrafi ustawić zapłonu auto albo dzwoni przy obciążeniu albo źle przyspiesza. Większość mechaników ustawia zapłon na wolnych obrotach czyli tzw. statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu. Nie jest to błędem gdy samochód ma służyć tylko do parkowania gorzej gdy ktoś usiłuje z tak ustawionym zapłonem odbyć małą wycieczkę. Okazuje się że samochód po wciśnięciu pełnego gazu zaczyna wydawać z siebie dziwne dźwięki przypominające dzwonienie, a co gorsza przegrzewa się i nie jedzie. I tu mamy dwa sposoby dalszego postępowania:
1. szybka zmiana mechanika /może nie pomóc/,
2. ustawienie prawidłowe zapłonu przy użyciu lampy stroboskopowej i mechanika, jeżeli się nie obraził.
odp. 2. Zdejmujemy kopułkę i palec w aparacie zapłonowym. Następnie przy użyciu małego wkrętaka zdejmujemy obie sprężynki powrotne i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności. Uruchamiamy silnik ustawiamy na średnie obroty 2000-3000 odłączamy rurkę podciśnienia i przy pomocy lampy stroboskopowej ustawiamy kąt wyprzedzenia zapłony na wartość maksymalną odczytaną z danych technicznych /np. dla POLONEZA 1,5 wersja AB 31 stopni/. Skręcamy mocno nakrętkę blokującą aparat /jest już ustawiony/ i montujemy z powrotem sprężynki. Następnie sprawdzamy tradycyjnie zapłon na wolnych obrotach- na ogół okazuje się że jest zdecydowanie za późny /szczególnie w silnikach z dużym przebiegiem/. Jedynym rozwiązaniem jest takie ograniczenie zakresu regulatora odśrodkowego aby uzyskać wymaganą wartość kąta np. 7 stopni. Najlepiej tego dokonać poprzez delikatne napawanie ciężarków regulatora. Jeżeli mamy już dobre parametry w obydwu skrajnych wartościach obrotów max. i min. sprawdzamy pracę aparatu kolejno co 1000 obrotów. Odchyłki korygujemy zmieniając naciąg sprężynek. Być może wygląda to nieco skomplikowanie ale jest to jedyna prawidłowa metoda ustawiania zapłonu w samochodach typu POLONEZ.


4. Założyłem wałek rozrządu firmy ABARTH do CC900 i wydaje mi się że auto chodzi gorzej niż na seryjnym. Wałki rozrządu są bardzo ważnym elementem tuningu silników, ale należy pamiętać o tym że założenie samego sportowego wałka spowoduje zdecydowane pogorszenie parametrów pracy silnika na niskich obrotach, a ewentualny zysk na obrotach maksymalnych może być w normalnej eksploatacji niezauważalny. Aby wykorzystać możliwości wałka sportowego muszą być równocześnie zmienione inne elementy silnika takie jak głowica /stopień sprężania,większe zawory/, układ dolotowy i wydechowy. Najczęstszym błędem popełnianym przy tej okazji jest zwiększanie statycznego kąta wyprzedzenia zapłony bez korygowania wartości maksymalnych, co powoduje szybie przegrzewanie silnika na pełnych obciążeniach. Więcej informacji tuning mechaniczny.


3. Dlaczego firmy produkujące samochody z silnikami TDI od razu nie zwiększają mocy w swoich wyrobach skoro niewielka przeróbka elektroniki powoduje zwyżkę mocy o 20-30%. Oczywiście każda z firm produkujących może wyprodukować mocniejsze silniki, ale byłoby to sprzeczne z zasadami marketingu. O wiele lepiej dla producenta jest co rok podnosić moc o kilka KM, zachęcając tym sposobem do zakupu nowego mocniejszego modelu. Typowym przykładem jest VW który w samochodach z silnikach 1.9TDI proponował 90 potem 110 , 115 a ostatnio 130KM.


2. Dlaczego samochody z silnikami diesla lepiej przyspieszają od samochodów z silnikami benzynowymi mimo że mają tą samą moc. Przyspieszenie samochodu zależy głownie od momentu obrotowego silnika który go napędza. Silniki diesla przy tej samej mocy co benzynowe dysponują zdecydowanie większym momentem obrotowym i dlatego ich przyspieszenia szczególnie w niskim zakresie obrotów są lepsze.


1. Jaki wpływ na osiągi samochodu ma koło zamachowe i jak dużo można go toczyć. Koło zamachowe w nowoczesnych silnikach spalinowych służy głównie do zmniejszania pulsacji momentu obrotowego silnika. Im większa ilość cylindrów tym mniejsza pulsacja i tym mniejsze koło możemy stosować. Koła zamachowe o największym momencie bezwładności posiadają czterosuwowe silnik jednocylindrowe. W kole zamachowym gromadzi się również energia kinetyczna ułatwiająca ruszanie z niskich obrotów silnika. Wydawało by się że w tej sytuacji koło powinno być możliwie jak największe. Niestety podobnie jak w życiu nie wszystko co duże jest dobre. Im większe koło zamachowe tym samochód gorzej przyspiesza szczególnie na pierwszych biegach. Na biegu najwyższym wpływ wielkości koła zamachowego jest pomijalnie mały.
Wniosek - koło zamachowe dla silników po tuningu czyli doskonale wyważonych powinno mieć możliwie mały moment zamachowy ograniczony wielkością pulsacji na biegu jałowym.


Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website