Data publikacji: 21.02.2009
Tuning Golfa 2.0 TDI 140KM na ponad 200KM



Golf 201 KM

Kolejnym ciekawym samochodem, który przerobiliśmy ostatnio był VW Golf 5 4Motion z silnikiem 2.0 140 KM.
Samochód, który do nas trafił miał już robiony chiptuning w Niemczech, ale właściciel nie był z niego zadowolony.Sprawdziliśmy to na hamowni i faktycznie efekty nie rzucały na kolana szczególnie w zestawieniu z dużą masą auta wynikającą z zastosowania w tej wersji napędu na obie osie.Efekty tego tuningu na wykresie poniżej.Tuning Niemiecki


Właściciel, młody człowiek jeżdżący bardzo dynamicznie oświadczył, że chciał mieć samochód do jazdy, na co dzień, ale na tyle mocny żeby mógł nim od czasu do czasu trochę poszaleć.
Sugerował moc rzędu 180-190 Km i moment ok. 450 Nm.
Ponieważ silniki te znoszą dosyć dobrze takie parametry a jedynym ograniczeniem jest układ dolotowy zaproponowaliśmy modyfikacje polegająca na zmianie turbosprężarki oraz dopasowaniu do niej programu.Wybrana przez nas turbina miała dużo lepsze parametry od seryjnej, ale różnice w jej budowie wymusiły na nas dokonanie jeszcze kilku dodatkowych modyfikacji.
Musieliśmy przekonstruować układ dolotowy,wydech recyrkulacje, smarowanie i parę innych drobiazgów.
Większość elementów można było kupić część musieliśmy zrobić sami.

Porównanie pracy obydwu turbin. 


Po montażu przyszedł czas na próby na hamowni.Wstępne efekty było bardzo obiecujące ok. 180 KM, ale niestety dymienie było zbyt duże i przekraczało 45 %. Wartość taka jest dopuszczalna w sporcie, ale była nie do przyjęcia w ruchu miejskim.
Zwykle w takim przypadku wystarczy podnieść ciśnienie doładowania na mapie wartości zadanych i po problemie. Niestety tym przypadku nowa turbina wymagała całkowicie nowej konfiguracji map bazowych.
To bardzo żmudna praca wymagająca dokonywania bardzo wielu testów dynamicznych w pełnym zakresie obrotów i obciążeń.
Po dwu dniach turbina była opanowana i mogłem przystąpić do dalszego dopasowania programu, aby osiągnąć wymagane założenia.
Efekty były nawet lepsze od przewidywanych ponad 215 KM i 510 Nm., ale po dokonaniu jazdy próbnej okazało się, że samochód przy tych parametrach już jest bardzo trudny do prowadzenia.
Gwałtowne wciśniecie gazu powodowało, że samochód wymykał się z pod kontroli systemu ASR oraz co gorsza kierowcy.

W ostateczności zdecydowałem się na ograniczenie mocy i spłaszczeniu charakterystyki momentu, aby samochód bardziej ucywilizować.
Po ograniczeniu moc spadła do ok.201 KM i moment do 475 Nm.

Efekty można zobaczyć na wykresie.

Ze względu na warunki pogodowe nie mogliśmy przeprowadzić testów drogowych, poczekamy do wiosny.
Również ze względu na zimowe opony testy były robione na 5 biegu tak aby nie przekroczyć prędkości dopuszczalnej dla opon.
W rzeczywistości prędkość maksymalna jest znacznie wyższa.







Wnioski

1 Silniki z grupy VW to doskonały materiał do tuningu
2 Ze względu na duże możliwości wykorzystania części oryginalnych , tuning jest relatywnie tani.
3 Nie wszystko co powstaje za naszymi zachodnimi granicami musi być lepsze od naszych Polskich rozwiązań ,czyli cudze chwalicie swego nie znacie .
Ten ostatni wniosek dedykuje wszystkim tym którzy którzy zachwycają się programami robionymi gdzieś w Świecie zapominając o tym jak znakomitych tunerów mamy w Polsce .

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website