Data publikacji: 23.11.2012
Uwaga gaz, zanim kupisz - przeczytaj!

    Wybierając instalację gazową do samochodu kierujemy się przede wszystkim ceną. Z tego samego powodu decydujemy się na „zagazowanie” naszego dwuśladu. Jednakże czy cena jest jedynym kryterium, które powinniśmy brać pod uwagę…
Instalacje gazowe przeszły dużą metamorfozę od czasu kiedy po raz pierwszy zostały zastosowane jako alternatywa dla benzyny (ropy). Jak się powszechnie przyjmuje,  pierwsi instalacje gazowe zaczęli używać Włosi, którzy podczas II Wojny Światowej musieli znaleźć alternatywę dla reglamentowanego paliwa.
 I tak obecnie na rynku są cztery generacje instalacji gazowych. Różniące się przede wszystkim sposobem dostarczenia gazu do komory spalania silnika. Oczywiście na różnych forach internetowych od lat robi furorę mityczna V generacja instalacji gazowych, jednakże z uwagi na jej stan zaawansowania-wersja beta; czyli intensywnych testach producentów instalacji na cierpliwości właścicieli aut, na tą chwilę odradzamy montowanie V generacji. Warto dodać, iż prawdopodobnie tylko w jednym kraju UE jeden producent samochodów zdecydował się na wprowadzenie tej generacji instalacji do „fabrycznego” montażu. Szczegółowiej o generacjach instalacji gazowych piszemy tutaj.

    Biorąc pod uwagę wszystkie generacje systemów gazowych, ich funkcjonalność, niezawodność oraz bezobsługowość wybraliśmy IV generację. Która naszym zdaniem jest najlepszym rozwiązaniem, łączącym w sobie wspomniane cechy. Z dostępnych firm gazowych na rynku, po kilkuletnich testach podjęliśmy współpracę w włoską firmą LandiRenzo, która jest producentem instalacji Omegas. Warto dodać, iż LandiRanzo, przejęła kilka lat temu inną włoską firmę Lovato i tak powstał kolejny ciekawy produkt Lovato Smart (Smart wykorzystuje rozwiązania LandiRenzo opracowane przy Omegas’ie, która to dostępna jest na rynku od lat).
Instalację Omegas i Smart  w dużym uproszczeniu różnią się przede wszystkim wydajnością. Omegas zalecamy do mocniejszych samochodów np. z doładowaniem, a Smart do aut 3, 4 cylindrowych o mniejszej mocy.

    Na polskim rynku jest kilkanaście producentów instalacji gazowych oraz wielokrotność ich produktów.
Do najtańszych i niestety najczęściej stosowanych należą tak zwane „składaki”. Jest to instalacja gazowa składana z różnych produktów różnych producentów. Jej jedyną iluzoryczną zaletą jest cena, za równo dla Klienta który zdecydował się na jej założenie do pojazdu jak i dla firmy, która tą instalację założyła, ponieważ najwięcej na niej zarabia.
I tutaj zaczynają się problemy, mianowicie:
Instalując „składaka” nie wiemy dokładnie jakie elementy mamy zamontowane, jeżeli firma która montowała nam wymarzoną instalację zniknęła, jeżeli coś się zepsuje istnieje duże prawdopodobieństwo że nikt nam nie będzie wstanie naprawić naszego samochodu. Jeszcze większe problemy ze „składakiem” napotkają szczęśliwcy, którzy kupili auto już z założoną (taką) instalacją. Ponieważ dojście do tego jaki serwis w jakim mieście montował ten wynalazek może spędzać sen z powiek. A warto dodać, iż naprawa zepsutego samochodu z zamontowaną instalacją gazową nie jest łatwa ani tania.
Zazwyczaj firmy montujące gaz nie znają się na „benzynie” – czyli nie potrafią zdiagnozować i naprawić problemów wynikłych z „normalnej eksploatacji” samochodu, jak również warsztaty samochodowe nie montujące gazu nie mają zielonego pojęcia co zrobić żeby samochód jeździł na gazie prawidłowo. Użytkownicy używanych samochodów z gazem na pewno wiedzą o czym teraz piszę. I tutaj zaczynamy dopłacać do tanich instalacji gazowych.

 Instalacje gazowe które wybraliśmy (LandiRenzo, Lovato) tak jak pisałem na początku przed poleceniem ich naszym Klientom testowaliśmy kilka lat, w różnych samochodach, oraz już montujemy je od dłuższego czasu. Więc z całą odpowiedzialnością mogę napisać, iż są jednymi z najlepszych dostępnych na rynku. Jednocześnie są bezobsługowe oraz posiadają 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, podczas której jeżeli jakikolwiek element ulegnie uszkodzeniu jest od razu wymieniany – sztuka za sztukę (należy jedynie przestrzegać przeglądów co 15 tyś kilometrów).
Wracając do ceny montażu.
Nasza firma montuje jedynie oryginalne zestawy firmowe dedykowane do danego samochodu, a cena jest tak skalkulowana, że zawiera w sobie koszt instalacji gazowej, butli, pokrowca oraz montażu. I co najważniejsze jako jedna z nielicznych firm w Polsce i jako pierwsza stroimy instalację gazowe na hamowni podwoziowej, dzięki czemu mamy pewność iż samochód z gazem będzie ekonomiczny, dynamiczny jak również bezawaryjny. Finalnym efektem strojenia gazu na hamowni jest wykres obrazujący charakterystykę pracy silnika przed zamontowaniem gazu oraz po: na gazie i na benzynie. W przypadku instalacji LandiRenzo certyfikat mocy gratis.

Oferta instalacji gazowych.
Ceny instalacji gazowych.

     Myśląc o założeniu instalacji gazowej, konkluzja nasuwa się sama. Lepiej  wybrać trochę droższe w zakupie rozwiązanie gazowe, gdyż bardzo szybko to zaprocentuje. Po prostu nasze auto będzie niezawodne i na myśl o nim nie będzie nasuwał się koncept o studni bez dna.
     Żeby lepiej zobrazować zalety dobrej instalacji gazowej nad tańszą, przedstawię to zagadnienie na przykładzie instalacji montowanych w naszej firmie.
     Przed przystąpieniem do montażu instalacji gazowej najpierw sprawdzamy samochód, czy gaz będzie w tym pojeździe funkcjonował prawidłowo. Trzeba zaznaczyć, iż zamontować instalację gazową praktycznie można w każdym samochodzie. Jednakże nie w każdym „gaz” będzie działał prawidłowo. Są silniki, w których instalacja może wyrządzić szkody albo nie będzie się dało zestroić gazu, w konsekwencji czego samochód nie będzie nadawał się do jazdy. I to właśnie firma montująca instalacje gazowe powinna wziąć odpowiedzialność czy po założeniu gazu samochód będzie sprawny. Niestety z doświadczenia mogę napisać, iż tak nie jest, gdyż część firm kieruje się tylko zyskiem, nie myśląc o uczciwości i rzetelności.

     Warto pamiętać, iż szukając informacji o tym jak dana instalacja będzie sprawowała się w aucie, należy z dużą dozą ostrożności ufać informacją zamieszczonym na forach internetowych. Część z nich jest to ukryta forma reklamy, kolejna grupa to informację pisane przez osoby które opisują przypadki o których nic nie wiedzą, ponieważ zwyczajnie nie posiadają przedmiotu o którym się rozpisują (pytanie dlaczego to robią). Aczkolwiek nie neguję informacji znajdujących się na forach, jedynie zalecam dużą ostrożność. Na koniec należy pamiętać, iż w przypadku zdecydowania się na montaż gazu odpowiedzialność za jego założenie powinna ponosić firma która podjęła się jego zamontowania a nie internetowy kolega.

Nasza firma bierze pełną odpowiedzialność za sprawne działanie instalacji gazowej w aucie (dwa lata gwarancji bez limitu kilometrów).
Tak jak wspominałem, przed zamontowaniem sprawdzamy czy w danym pojeździe gaz będzie działał bezawaryjnie. Następnie sprawdzamy charakterystykę (stan) silnika na hamowni. Dopiero po pozytywnym przejściu tych procedur przystępujemy do montażu gazu.
Montaż instalacji gazowej w naszej firmie trwa średnio trzy dni (gdzie w większości firm trwa to około 6 godzin). Jeden dzień zajmuje fizyczny montaż instalacji, a dwa dni trwa zestrojenie „gazu” do rzeczywistego stanu „auta”. Dzięki zestrojeniu gazu na hamowni mamy pewność, że samochód będzie: ekonomiczny (główny powód zakładania instalacji), dynamiczny, bezawaryjny. Podczas strojenia symulujemy każde warunki w jakich silnik będzie pracował podczas eksploatacji, a nie tylko na wolnych obrotach, czyli strojeniu gazu bez użycia hamowni. Naszym zdaniem żeby dobrze założyć gaz, trzeba nie tyle poprawnie zamontować poszczególne elementy ale przede wszystkim dobrze zestroić instalację. Tutaj pojawia się kolejny powód dla którego wybraliśmy instalację firmy LandiRanzo (Omegas, Lovato Smart), są to instalację które naszym zdaniem mają najlepszą, najdokładniejszą elektronikę do zestrojenia gazu z samochodem, silnikiem w którym producent przewidział jako paliwo benzynę.
Nie można tutaj się oszukiwać, obecne silniki w zamyśle konstruktorów nie były przewidziane do zasilania paliwem gazowym. Dlatego tak ważne jest dobre zestrojenie instalacji gazowej na hamowni oraz wybranie takiej instalacji która daje możliwość dokładnego strojenia (a nie każda instalacja ma taką sposobność).

     Powyższe etapy montowania instalacji gazowej w naszej firmie traktujemy jako jedną usługę. Bez możliwości zestrojenia gazu na hamowni nie podejmujemy się jego montażu, gdyż mamy świadomość że instalacja może nie działać prawidłowo, a istniejemy na rynku od ponad 30 lat i głównie zależy nam na zadowoleniu naszych Klientów i jakości naszych usług. Dlatego przy wyborze instalacji gazowej, firmy jej montującej sugeruję dobrze się zastanowić jaką instalację wybrać i czy teoretycznie tańsze rozwiązanie będzie takie naprawdę.

Autor: mgr Mateusz Sałakowski

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website