Data publikacji: 18.01.2012
Norma Euro 5, a filtr cząstek stałych - część 3



Duże zamieszanie na rynku motoryzacyjnym wprowadziła ostatnio dość popularna norma Euro 5.
Drastyczna podwyżka cen paliw oraz konkekwencje jakie niesie za sobą wprowadzenie Euro 5 praktycznie przekreślają opłacalność kupowania tak popularnych samochodów z silnikiem turbo-diesel.
Chociaż Norma i jej restrykcje zaczęły obowiązywać dopiero od dnia 01 stycznia 2011 r. i tylko w nielicznych miastach w Europie, to producenci samochodów już od ok. 2004 r. zaczęli wypuszczać samochody spełniające Euro 5, po przez zamontowanie filtra cząstek stałych.

Filtr w uproszczeniu ma na celu uniemożliwić wydobywanie się przez układ wydechowy na zewnątrz cząsteczek sadzy, powstałych jako skutek uboczny spalania oleju napędowego. Na marginesie należy wspomnieć, iż po za nielicznymi wyjątkami od dnia 01 stycznia 2011 r. można rejestrować tylko nowe samochody, które spełniają Euro 5. Filtr cząstek stałych niestety nie likwiduje problemu powstawania sadzy, a tylko go maskuje.
Pisząc humorystycznie chowa problem pod dywan. W związku z czym dość szybko okazuje się, że magiczny FAP/DPF jest swego rodzaju bublem wpływającym de facto na zmniejszenie niezawodności samochodu.
Filtr szybko zapycha się, uniemożliwiając jakąkolwiek eksploatacje auta.

Kolejnym problemem stojącym na naszej drodze jest cena nowego filtra często przekraczająca 8 tyś. zł za nowy.
Na domiar złego nikt łącznie z producentem nie jest wstanie zagwarantować, kiedy filtr znowu unieruchomi nasz pojazd.
Precyzując, po jakim przebiegu nowy filtr znowu się zapcha.
I tak wydając np. od 6 000 zł do 8 000 zł po przejechaniu około 10 000 km może okazać się, iż powyższą wymianę należy powtórzyć.

   Wobec powyższego coraz większe grono użytkowników nowych turbo-diesl’ów decyduje się na usunięcie filtrowego kłopotu. Jednakże po usunięciu filtra zazwyczaj nasze auto wydaje z siebie duże ilości czarnego dymu, przewyższając jakiekolwiek normy. Na dodatek może się okazać, iż analogiczne auto, w którym fabrycznie nie był zamontowany DPF/FAP dymi mniej niż samochód, w którym filtr właśnie został usunięty… Z myślą o tych samochodach wprowadzamy nową usługę - poprawa dymienia. I tak możemy sprawdzić wielkości „dymienia”, jak i doprowadzić do prawidłowego stanu.

Szczegóły pod numerem telefonu 12-644-75-55.

Powyższy artykuł zawiera daleko idące uproszczenia.

Zapraszam do zapoznania się z artykułami, w których opisujemy budową oraz zasadę działania filtra cząstek stałych. Kliknij tutaj>>>

Autor: mgr Mateusz Sałakowski

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website